משלוחים חינם מעל 189 שח
מבצעי סופעונה מטורפים
עד 36 תשלומים בכ"א החזרה/ החלפה חינם
שירות לקוחות: 072-3317763
Close
חיפוש
Back to All Blog Posts

רכיבת שטח – מדריך לרוכב המתחיל

רכיבת שטח – מדריך לרוכב המתחיל

רכיבת שטח היום היא אחד מתחביבי הפנאי הגדלים באופן מהיר בארץ ובעולם, לצד רכיבה על אופני הרים וג'וגינג. בניגוד לשני האחרונים מדובר על תחביב, שאינו זול כלל וכלל, אך טומן בחובו, רמות אדרנלין וריגוש גבוהות וסיפוק עצום. אנו שמחים להביא לכם מבוא לענף בשני חלקים. למי שכבר מכיר אולי יהיה נחמד לעבור ולהציע דברים נוספים ולמי שחושב להתחיל, המאמר הזה הוא מבוא שנכתב עם המון רצון טוב לחשוף אתכם ואתכן לעולם המרתק של רכיבת שטח

הכלים

לרכיבת שטח יש צורך באופנוע שטח, כמובן ולעתים גם כלי רכב ועגלה להוביל אותו לשטח. ולמה? כי ישנם סוגי אופנועי שטח שונים, שלהם סוגי רישוי שונים עם לוחיות רישוי שונות. למשל, אסור חוקית לנסוע עם אופנוע שטח טהור, מוטוקרוס, על כביש סלול או עם כלי רכב שלו לוחית רישוי אפורה המסמנת כלים המיועדים לרכיבה תחרותית בלבד, כלומר גם לא לסתם נהיגה בשטח

ישנן כמה קבוצות עיקריות:

מוטוקרוס / סופרקרוס – חיות שטח שנועדו בדיוק למטרת זינוק מדיונות. לרוב קלי משקל, עם מינימום נוחות ומקסימום כח מתפרץ. לרוב מנוע 2 פעימות לא גדול מדי, כי למשקל יש השפעה גבוהה על היכולת בשטח, אך קיימים דגמים להם מנוע 4 פעימות. לאלו יכולה להיות לוחית רישוי אפורה, המספרת שלכלי זה אסור לנסוע מחוץ לתחרויות ומסלולים מוגדרים בלבד (חפשו את לשון החוק המדויקת). לאופנועים אלו נדרשת הובלה אל השטח ומהשטח ויש צורך ברכב מתאים עם עגלה. לכלים אלו לא תהיה רגלית למשל או מערכת תאורה. אלו אופנועים הנמכרים ע"י היבואנים במחירים מוזלים בגלל אופק הרכיבה המוגבל. כמובן שהחבר'ה כאן עושים מה שבא להם, אבל שימו לב! העונש על רכיבה עם רכב בעל לוחית אפורה מחוץ לחוק הוא החרמת הכלי וקנסות כבדים.

דו"ש, דו שימושיים – אופנועי כביש / שטח, שמותרים לנהיגה בכל משטח סלול או לא סלול, אך אלו פחות "טהורים" בנישה. לרוכב המתחיל זהו פתרון מועדף, כך ניתן לנסוע לשטח ומשם לרכב בשטח עצמו בלי סיבוך מיותר של רכב ועגלה. כאלו נמצא כמעט תמיד מנועי 4 פעימות. את אלו שהם בעלי 2 פעימות נמצא לרוב על עגלות. עובדה שמשפיעה על רמת ה"עצבנות" של הכלי. לוחית הרישוי של כלים אלו תהיה צהובה בלבד.

בשנה האחרונה פלח שוק זה התרחב ומבחר האופנועים המוצע גדל והמחירים הגיעו לטווח הסביר בנפחים הנמוכים, כמובן. נפחי הכלים יכולים לנוע בין 125 ל-950 סמ"ק ומעלה.

אנדורו – מיועדים לנסיעות ארוכות בשטח, מרוצי ראלי ועוד. אלו כלים בנפחים של עד 690 סמ"ק ומן הסתם במשקלים גבוהים. האנדורו לרוב לא נוחים לרכיבה ארוכה והם נטו תחביב. השם נובע מהמילה אנדוראנס – סיבולת באנגלית. לאופנועים אלו רגלית ומערכת תאורה רגילה ומיועדים לתוואי שטח נרחבים ולא לרכיבת מוטוקרוס רגילה. אופנועים אלו לרוב יהיו בעלי מנוע 4 פעימות או 2 פעימות וגם הם מבלים המון על עגלות מאחורי רכבים מפנקים בדרך לשטח וחזרה, כי לרוב הם יהיו עם צמיגים דמויי קוביות המיועדים לשטח ונאכלים מהם מאוד על כביש רגיל. למרבה ההפתעה תוכלו למצוא לוחית צהובה או אפורה על האנדורו. עם האנדורו ניתן לבצע סינגלים (כמו באופני שטח) כדי להתמקצע ברכיבה שהיא יותר טכנית ופחות סיבולת. סינגל הוא שביל צר בתוואי שטח שונים שהוכשר למטרת רכיבה זו.

הרכיבה עצמה

רכיבת שטח, אינה מתאימה לכולם. מעבר לשליטה מושלמת בכלי הדו גלגלי יש צורך בבריאות תקינה וכושר גופני גבוה. אם בנהיגה עירונית רגילה, המביאה אותנו ממקום למקום או ברכיבת ספורט לשם ההנאה, אנו יושבים על כיסא הכלי רוב הנסיעה, בשטח על מנת לייצר גמישות וקפיציות, נעשים רוב הרכיבה ומעבר המכשולים בעמידה. ישנם כאלו שנהיגת שטח עבורם היא כאמור גמיעת מרחקים על כבישים לא סלולים, בתחושה של טיול וישנם אלו, המטפסים על דיונות, קופצים, עושים תרגלי אירובטיקה באוויר ואף תחרויות. חשוב שתחליטו מהר לאיזו קבוצה אתם משתייכים, כי היא גם תקבע את סוג האופנוע (דו-שימושי או מוטוקרוס), את הנפח שלו (קרי המשקל) ואת ציוד המגן והציוד הנוסף אותו עליכם לרכוש.

בישראל צוברת רכיבת השטח פופולריות וכבר קיימים בארצנו הקטנטונת מספר לא קטן של רוכבים מקצועיים הרוכבים בתחרויות מקצועיות המאורגנות במסגרות שונות בכל רחבי הארץ וזוכים בפרים כספיים נאים. נזכיר שבבית שאן נפתח מסלול חדש המקבל אישורים שונים לתחרויות שונות בימים אלו ממש (דצמבר 2013). גם אתרי האינטרנט וקבוצות הרכיבה השונות מקבלות במה ועוקבים אדוקים, כאלו.

הציוד

כל רוכב שטח זקוק לפריטים הבאים:

• קסדת שטח – שונות מקסדות רגילות. פתוחות מאווררות וקלות. מאפשרות חופש תנועה ונשימה קלה

• משקף אבק – מחליפים את המשקף הרגיל כדי למנוע מחרקים, חול אבק ואבנים לפגוע בהנאה מהרכיבה

• מגף רכיבה ממוגן – במהלך הרכיבה, מורידים רגל לתמוך או לעשו פעולה נוספת. נעל עבודה או מגב רגיל ישחקו בזמן מפתיע, איכותיים ככל שיהיו

• צבי צב/חליפת לחץ – מגנים על כל הטורסו במהלך הרכיבה ולא כמו מעילים ממוגנים בנהיגת כביש להם לרוב מגני כתפיים מרפקים וגב בלבד

• חליפת רכיבה 

• מגן צוואר – אותו הדבר רק לצוואר

• מגניי ברכיים – להגנה מנפילות שקורות לא פעם ולא פעמיים ברכיבה מאתגרת כזו

• טייץ ממוגן – אופציונאלי. שזה מכנס דקיק עם מיגונים שנלבש מתחת למכנס וחגורת גב ממוגנת.

מומלץ גם לקחת בתיק:

• סלולרי ומטען

• מים

• חולצה ארוכה

• גפרורים או מצית

• ערכה לתיקון פנצ'רים

• ערכת מפתחות ובוקסות המתאימים לכלי

אופנת רכיבת השטח שונה לגמרי מרכיבת הכביש. הכל כאן קל ומאוורר. קסדות פתוחות לאוויר עם או בלי משקפי מגן, מגני פלסטיק לכל איבר ואיבר, עם המון פתחים וחריצים ובגדי רכיבה מבד נושם ומנדף זיעה. ההיפוך המושלם לחליפות העור, המיגונים והקסדות הסגורות של רוכבי הכביש. כאן שולטים הצבעים העזים והבולטות

ונסכם את החלק הראשון בכמה טיפים חשובים:

לא לבד - תמיד עדיף לרכב עם לפחות פרטנר אחד במקום לבד

אתה חייב להתמגן! תמיד לרכב בשטח עם מיגון מלא אפילו אם זה לבדוק את הצמיגים החדשים

חייב שיהיה - לעולם לא לצאת לשטח בלי הדברים האלו-פלאפון, מים, ערכה לתיקון פנצ'ר, חולצה ארוכה, מצית או גפרורים.

רוכבים בתאום - תמיד להודיע למישהו לאן אתם רוכבים היום-חברה, חברים לא משנה העיקר שמישהו יידע איפה אתם

מיכל מלא - תמיד להקפיד לצאת לשטח עם מיכל דלק מלא-זכרו שבשטח אין תחנות דלק

אז תפתחו את הלב והנשמה לרכיבת שטח מאתגרת, רק תזכרו לבחור נכון את אופי הרכיבה ולהיות ממוגנים ומאובזרים.

תגובות
Write a Comment Close Comment Form

אמינות

הרשת המובילה בישראל לדו גלגלי עם ניסיון מעל 18 שנה

שירות

אלפי לקוחות מרוצים יודעים שהשירות אצלנו הוא הדבר החשוב ביותר

איכות

ייצוג בלעדי של המותגים המובילים בעולם

מחיר

הנחה בלעדית לחברי מועדון החל מהקניה הראשונה. אצלנו תמצאו תמיד את המבצעים ואירועי המכירות השווים ביותר

מקצועיות

כל אנשי צוות אופנוסנטר מקצועיים ושירותיים ישמחו לעזור לכם בכל שאלה ובקשה


שאלה? אנחנו גם בווצאפ!